Sportbilens utveckling

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

Vad är en sportbil?

En sportbil är ett muskelpaket med både snabb hastighet och acceleration. Den ska kunna suga sig fast i vägbanan utan att vibrera, vobbla eller bete sig farligt.

Utöver hastigheter upp till 350 km/h är designen a och o. Sportbilen ska inte bara vara snabb, den ska också se snabb och sportig ut. Sportbilen är status, och ett objekt att visa upp. Eftersom markfrigången är så låg på en sportbil, passar de bäst att köras på raka motorvägar eller särskilda banor. De flesta sportbilar har endast plats för två personer, eventuellt också ett litet baksäte. Många sportbilar är av cabrioletmodell.

Från ångbil till T-Ford

Sportbilens historia börjar förstås med personbilens historia. Under första hälften av 1800-talet experimenterades det med ångdrivna fordon i Frankrike och England. Förbränningsmotorn uppfanns under 1860-talet. De första bensinbilarna kunde dock inte konkurrera med ångvagnarna i hastighet. Inte förrän Carl Benz i slutet av århundrandet byggde ett fordon med fyrtaktsmotor. Redan 1908 startade Henry Ford serietillverkning av T-Forden med en produktion av nästan 1 miljon bilar per år. Intresset för att fort fara fram på vägarna föddes direkt. Redan år 1878 i Wisconsin, USA, sågs den första hastighetstävlingen mellan mekaniskt drivna fordon. Samtida med T-Forden –  byggda för att sakta och säkert transportera ett sällskap – började bilar för högre hastigheter byggas. Redan 1920 designades bilar med ett sportigt utseende. 

Röd är färgen för snabb

Tillverkningen av sportbilar sköt i höjden efter andra världskriget. Europeiska bilproducenter lade sig i framkant. Italien, Frankrike, Storbritannien och Tyskland skapade några av de snabbaste och snyggaste sportbilarna och gör så ännu idag. De amerikanska sportbilarna såg klumpiga ut i jämförelse med den europeiska förfinade designen. Franska Bugatti grundades 1909. Dess design och många vinster i racingtävlingar kom att göra varumärket känt. Bugattis signum var den blå färgen och karaktäristiska kylarmaskering. Pratar man sportbilar, så pratar man Italien. Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, Maserati. Alfa Romeo grundades 1910. Den typiska färgen på Alfa Romeos racingbilar är röd, Rosso Alfa. Ett tag tillverkade Alfa Romeo även ”bilar åt folket”, med sedan 1950-talet är det sportbilar som gäller. Många av Alfa Romeos sportbilar från 1950- och 60-talet är åtråvärda designklassiker. Under 1940-talet kom Ferraris tillverkning av sportbilar igång. Ferrari är precis som Alfa Romeo vanligtvis rödlackade, med ett emblem i form av en svart häst mot gul bakgrund.

Röd är färgen för snabb

James Bonds sportbil

Storhetstiden för det brittiska företaget Aston Martin var under ägaren David Brown 1947-1972. De flesta Astin Martin-modeller har tillägget DB efter just David Brown. James Bonds silverfärgade Aston Martin DB5 gjorde märket känt för en publik världen över. Den brittiska exklusiva sportbilen Jaguar finns i många klassiska modeller. Ferdinand Porsche startade sitt företag i tillverkade Tyskland 1931. Under kriget tillverkade de militärfordon. Sportbilen Porsche 356 såg dagens ljus 1948. Denna bakhjulsdrivna lättviktare med svansmotor blev en succé. Många menar att det är en av de snyggaste bilar som tillverkats. Tyska sportbilsmärken av nyare årgång är BMW, Audi, Mercedes Benz.

Klassikers konkurrens

Utöver klassikerna finns numer andra tillverkare som konkurrerar på sportbilsmarknaden. Japan har flera sportbilar från Datsun och Toyota. USA tog igen efterkälken något genom att skapa en av världens populäraste sportbilar, nämligen Chevrolet Corvette. Även Sverige bidrar med några sportbilsmodeller från SAAB och Volvo.