Shelby Cobra 427 Super Snake

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

I denna blogg tänker jag ta en titt på några av de mest kraftfulla och i mina ögon snygga klassiska sportbilar som byggts, under 60- och 70-talet.

Tittar vi tillbaka till den tidsperioden så byggdes bilarna för att hålla. Plast fanns inte ens med på listan över material som användes. Det var plåt och stål, vilket också märks idag då så många fordon lyckats överleva till dags datum, 50-60 år senare. Har svårt att tro att dagens bilar skulle klara av att existera så länge, speciellt med all elektronisk- och datorutrustning som bilarna måste ha idag.

1971 Shelby Cobra 427 Super Snake

Att bara välja en av alla Ford Shelby bilar som byggts är rent ut sagt omöjligt då det finns så oerhört många som är både snygga och/eller snabba. Jag föredrar självfallet kombinationen av både skönhet och fart, inte nödvändigtvis topphastighet men vridmomentet som en av deras V8:or levererar. En av de tuffaste och råaste av alla Ford bilar som byggts och en av varumärkets kanske mest ikoniska modeller är Cobran och i detta sammanhang 1971 års Shelby Cobra 427 Super Snake.

Modellen gick under flera namn så som AC Cobra, Shelby AC Cobra samt Shelby Cobra. Den första modellen byggdes 1962 i en rad olika format och versioner. Men det mest sällsynta av alla, byggdes endast i 23 exemplar, vilket också är orsaken till varför prislappen för en av dessa går upp över 4 miljoner dollar.

aa9f348eafd5f83fac51f7c6abbb6acd

Idén att bygga denna 427 Super Cobra grundade sig i idén att konvertera dåtidens racingbil och gör den till en laglig gatubil. ”Allt” som behövdes var ljuddämpare, vindruta och stötfångare, för att nämna några av de större delarna. Samtidigt lämnades en hel del saker helt oförändrade så som bakaxeln, bromsarna, topplock och stora delar av motorn, för att så också behålla kraften från bilen, samtidigt som man fick ner kraften i baken med hjälp av bakaxeln och de stora däck som sattes bak.

Dessa bilar skulle visa sig vara oerhört svårtyglade på vägarna, med tanke på den enorma kraft som motorn levererade kontra den låga vikten som bilen hade. Shelby byggde två unika exemplar, en åt sig själv och en som han gav till sin gode vän Bill Cosby. Komikern hade så svårt att köra och tygla bilen att han till sist valde att ge tillbaka den till Shelby. Den såldes istället vidare till en Tony Maxey som även han hade samma problem som Cosby. Han tappade kontrollen över sin bil, som då körde ut över en klippa för att landa i Stilla havet.

Shelbys personliga bil som han hade och körde under många år, såldes på auktion under 2007, vid den välkända auktionen Barrett-Jackson Collector Car Event som hålls årligen och som lockar till sig bara det absoluta toppskiktet av alla bilar, bara dom riktigt unika och speciella. När Shelbys Cobra kom upp, blev det en galen budgivning bland köparna och slutsumman för bilen landade på otroliga $5 million plus en kommission till auktionsbolaget på £2.8 miljoner. Tillsammans motsvarar detta omkring strax under 76 miljoner kronor med dagens valutakurs. Detta är till dags datum den dyraste Forden som auktionerats ut.