Pontiac GTO

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

När vi diskuterar klassiska muskelbilar så finns det ett par bilar som bara måste finnas med i listan, AC Cobran som jag skrev om i förra inlägget är en av dessa bilar, så är även några av dom kommande bilarna jag kommer att skriva om så som Dodge Charger, Plymouth Road Runner och GTX 440 Six Pack, Mustang Boss 03 samt GT500-KR. Men med i denna lista måste vi även lägga till en Pontiac och inte vilken Pontiac som helst utan självfallet GTO-modellen, speciellt GTO Tri-power. En del av er, speciellt den yngre generationen känner säkert igen bilen från filmen XXX med Vin Diesel från 2002.

Pontiac började tillverka sin GTO modell under 1964 och produktionen fortsatte sedan fram till 1974, när den sista bilen i denna modellserie lämnade fabriken. Under sina tio år så utvecklades det en rad olika varianter av deras GTO. Den sägs också ha inlett trenden i USA under denna period, trenden för stora, starka sportbilar.

pontiac-gto

Till en början var GTO ett tillvalspaket till andra Pontiac modeller så som 1964–65 års Pontiac Tempest. Det var först under 1966 som GTO blev en helt egen modell i Pontiacs utbud. Detta höll under fem års tid fram till 1971 när tillverkningen av själva GTO modellen upphörde. Dock fortsatte GTO andan i form av tillvalspaket, nu på Pontiacs Le Mans modell under 1972–73. 1974 skulle sen bli det sista året som företaget erbjöd sina kunder möjligheten att välja GTO konceptet som ett tillvalspaket i samband med försäljningen av modellen Ventura. Efter detta försvann GTO konceptet för gått ur Pontiacs utbud.

Vad innebar då GTO

Vad var det då som gjorde GTO modellen och tillvalspaketen så attraktiva? Svaret är enkelt, det var motorn, framför allt storleken på den och all den kraft som den levererade. Det fanns här bara ett val och det var i grund och botten en V8-motor. Vad som sedan gjordes med motorn varierade beroendes på modell och år. Cylindervolymen startade från 4,7 liter och fortsatte sedan hela vägen upp till över 6,5 liter i deras 400-modell motor som introducerades 1967. Gemensamt för dessa motorer var att alla grundades sig på en så kallad small-block motor. Tog man steget upp till en big-block motor, då ökade alla dimensioner avsevärt, både i cylindervolym men framför allt i antalet hästkrafter och de vridmoment man fick ut ur motorn speciellt om det var en så kallad Super-Duty motor, en motor speciellt framtagen för att användas hårt. 421-Super Duty motorn var en motor som användes väldigt ofta i NASCAR Stock-race bilar och av privatpersoner som sysslade med dragracing. Men det skulle visa sig att 421:an inte skulle bli den största motorn som GTO levererades med, man kunde även få en motor kallad 455 som också var klassad att klara betydligt mer vridmoment och hästkrafter än tidigare modeller. I grunden var den kapabel att klara 400 hästkrafter utan problem tillsammans med ett enormt vridmoment, vilket också gjorde denna motor otroligt populär i tävlingssammanhang främst i dragracing.