Boss 429 Mustang

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

Ford har byggt många snygga och klassiska muskelbilar genom åren, där mustangmodellen har varit en av de främsta. Denna modell, som lever än idag, har levererat i en rad olika utföranden men den kanske mest sällsynta och dyraste av dom alla idag är Boss 429, också känd under namnet ”Boss 9”.

Själva modellen Mustang började Ford tillverkade 1964 men Boss 429 modellen såg dagsljuset för första gången först fem år efter att den första modellen sålts och levererades endast under två år, 1969–1970. Totalt byggdes det 1358 Boss 429 i originalutförande. Denna variant av mustangen hade sitt ursprung från NASCAR där Ford ville utveckla och producera en motor som kunde stå sig mot Chryslers 426 Hemi som företaget använde i NASCAR’s Sprint Cup Series, också känt som “Grand National Division”. Enligt regler framtagna av NASCAR så fick inte deltagande bilar använda sig av motorer från annat än serietillverkade bilar där minst 500 bilar levererats med motorn. Efter långt övervägande av Ford valde man till sist att deras Mustangmodell skulle få denna motor.

Ombyggd Mustang

Problemet för Ford var dock att dåtidens Mustang i dess originalutförande inte levererade tillräckligt stort utrymme så att motorn fick plats. Utrymmet var helt enkelt inte brett nog och tack vare detta tog Ford kontakt med företaget Kar Kraft som fick i uppgift att modifiera 4-speed Cobra Jet Mustangs så att den nya, större motorn skulle få plats. Kar Kraft var ett företag som arbetade exklusivt med Ford där man tog fram och utvecklade experimentella Ford modeller.

Produktionen av Boss 429 drog igång 1968 på Kar Krafts nya fabrik i Michigan, dit bilarna levererades från Fords Rouge fabrik. Här omarbetades motorutrymmet, framskärmar och fronten så att den större motorn fick plats och att slutprodukten fick det utseende som både Ford och Kar Kraft var ute efter.

2nd-mustang-boss-429

1969 års modell

Under 1969 tillverkades det totalt 859 Boss 429 som levererades i fem olika färger. Inredningen fanns dock bara i en enda färg, svart. Alla dessa tillverkade bilar levererades med en manuell växellåda samt utan någon A/C enhet då motorn helt enkelt var för stor och någon A/C enhet inte fick plats. Det tillverkades tre typer med tre modellbeteckningar, S, T och A där ”S” modellen var den som hade den mest kraftfulla motorn av de tre, men då framtagen för tävlingar då den inte uppfyllde de miljökrav som landet ställde på bilar.

1970 års modell

Det andra och sista året som Boss 429 byggdes sågs 499 bilar lämna fabriken. Den största skillnaden gentemot 1969 års modell var att man här även erbjöd kunden olika färgval gällandes interiören. Exteriören fanns, precis som året innan, i fem olika färgval. Under 1970 erbjöds också ett väldigt ovanligt alternativ gällandes insug och förgasare, där det uppskattats att endast två till tre bilar såldes med denna konfiguration.

Dyraste Boss 429 som sålts

Den absolut dyraste Boss 429 som sålts i USA gick under klubban på en bilauktion 2007 där slutsumman landade på otroliga $605 000, motsvarande lite över 3,8 miljoner kronor med dagens växlingskurs.