1969 Plymouth Road Runner

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

Plymouths mål under 1968 var att erbjuda Detroits mest prisvärdiga bil. Detta kom med introduktionen av deras Road Runner modell, som då kostade $2900. I grund och botten baserades denna modell på chassit från en annan Plymouth modell, Belvedere sedan. Men denna bil kom med en 335 hästars V8 på 6,3 liter och en fyrväxlad låda tillsammans med förstärkt fjädring runt om. Köparna hade möjligheten att välja ett större motoralternativ om de så önskade, och deras plånbok klarade av smällen, vilket motsvarade omkring 30% påslag på ursprungspriset. I denna uppgradering fick bilen en så kallad 426 Hemi, vilket är en V8 på 6,8 liter som producerade hela 425 hästkrafter.

Den tidiga modellen av denna Road Runner byggdes endast i en tvådörras kupéversion, med en b-stolpe mellan främre och bakre fönstret. I senare produktion valde man att lägga till än hard top modell som där saknade denna b-stolpe. Som jag nämnde så var denna bil av årsmodellen 1968–70 byggd på ett Belvedere chassi, samtidigt som den andra muskelbilen från Plymouth, GTX, var baserat på samma chassis om Sport Satellite var byggd på.

Att säga att inredningen var spartansk vore att ligga i underkant. Framsätet var en soffa klädd i enkel vinyl och dom allra första modellerna hade inte ens någon matta installerad I bilen. Som tillval till dessa modeller fanns servostyrning, skivbroms fram, radio, A/C (dock inte i bilen med 426 Hemi) samt en automatlåda. Den manuella växellådan hade bara en enkel växelspak, monterad direkt i golvet med en enkel gummikjol runt, så att soffan kunde användas.

Valde man A/C som tillval fick man vara beredd på att förlora 5 hästkrafter från motorn, då originalmotorn som levererade 335 hästkrafter, kunde inte använda samma kamaxel, då denna inte genererade tillräckligt med vakuum till A/C enheten. Valde man den större motorn över den mindre, då fick man helt enkelt vara utan A/C och ”bara” nöja sig med 425 hästkrafter och 664 Nm i vridmoment.

Försäljning långt över förväntan

Företagets prognos inför introduceringen av Plymouth Road Runner låg på 20 000 sålda bilar under första året. Det skulle dock visa sig inte ens vara i närheten av det faktiska resultatet. Bilen blev oerhört populär och ganska omgående efter att den presenteras, speciellt den med den stora motorn. De 20 000 planerade bilar man hade räknat med att sälja var nu företaget tvungna att öka produktionen med det dubbla och lite till, då försäljningssiffrorna under 1968 landade på 45 000 bilar. Detta gjorde att bilen intog en tredjeplats bland de populäraste muskelbilarna bakom Pontiac GTO samt Chevy’s SS-396 Chevelle.

1969 års modell av Road Runnern gick och vann priset Årets Bil, presenterat av Motor Trend. Bilen tog under samma år hem andraplatsen bland de populäraste bilarna på marknaden. Man presenterade en nu modell, en cabrioletversion som också mottogs med öppna armar av konsumenterna. Sista årets modell, som tillverkades 1970, fick en del förändringar gjorda i utseendet, med en omarbetad kaross. För övrigt var bilen helt och hållet den samma som introducerades två år innan.