Chevrolet Corvette del 2

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

Det var bara menat att det skulle bli en artikel per bil, när jag påbörjade denna blogg men det höll inte, speciellt inte när det var dags att skriva om min personliga favorit av alla gamla klassiska muskelbilar, Chevrolet Corvette och då främst generation 2, även kallat C2. Den split window stingray som byggdes 1963 är tveklöst en av de snyggaste klassiska bilarna på marknaden, synd bara att den endast tillverkades under ett år, vilket gör att priserna idag på en sån ligger på tok för högt för min plånbok. Under 2013 såldes en sådan på auktion i USA och slutpriset på den landade på hela $275 000 vilket motsvarar omkring 2,5 miljoner kronor. Ska man lägga ut sådana summor, då måste man också ha ett bankkonto som klarar av det, vilket mitt onekligen inte gör. Året därpå sålde Sothebys en annan split window där slutpriset landade något lägre, $236 500 vilket är nästan $40 000 billigare men fortfarande väl över 2 miljoner kronor.

Generation 3, 1968 till 1982

Generation 3 eller C3 som denna generation också kallas, är i mina ögon den sista klassiska versionen som jag kan anse vara tilltalande och något jag skulle kunna tänka mig att köpa. Varken Gen 4, 5 eller 6 faller mig i smaken och håller inte måttet för vad jag skulle kalla en snygg och stilig corvette. Däremot har man lyckats med den senaste generationen, C7.

Tillverkningen av C3 modellen inleddes 1968 och fortsatte sedan att produceras ända fram till 1982, då C4 modellen presenterades och ersatte C3:an. När det gäller motor och chassi så fortsatte Chevrolet att använda de komponenter som de använt vid tillverkningen av C2-modellen. Nytt för C3:an var däremot karossen och inredningen. Precis som den tidigare modellen så tillverkades denna i två versioner, en kupé och cabriolet men där kupéversionen fick ett så kallat T-top, vilket innebar att man kunde ta bort taket ovanför förar- och passagerarsätet samt plocka ut bakrutan. Till cabrioleten så erbjöds det som standard en soft-top men för en extra slant kunde kunden också få en hardtop med en riktig glasruta bak.

Astronauternas bil

I syfte att göra reklam för denna bil slöt företaget ett generöst ”leasingavtal” med amerikanska astronauter, där Alan Shepard var först av alla att få en. Även sex av Mercury astronauterna hoppade på detta erbjudande liksom Apollo 12 besättningen, som alla beställde exakt likadana bilar, guld- och svartfärgade t-tops med en 7,0 liters V8 som levererade 390 hästkrafter. Bilarna personifierades också med ägarens namn skrivet på dörren, vilket har gjort att de bilar som har överlevt till dags datum är otroligt högt värderade. Bland annat såldes Neil Armstrongs corvette genom en onlineauktion på Ebay under 2012. Slutbudet på bilen landade på $250 200, en summa som skulle ha landat mycket högre om det inte hade varit för skicket som bilen var i då den inte hade använts sedan 1981 vilket gjorde att den var täckt med 30 års av smuts och att hela bilen behövde en genomgående restoration, allt från bussningar till inredning till motor. Detta skulle kosta en avsevärd slant vilket då naturligtvis också påverkade budgivningen.