Chevrolet Corvette del 1

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

Denna blogg är fokuserad på amerikanska muskelbilar, klassiska muskelbilar från 50-, 60-, och 70-talet. Så här långt har jag skrivit om både Ford och Pontiac, Mustang och GTO, vilket innebär att det fortfarande finns en rad märken och modeller kvar att skriva om, så som Dodge Charger, Plymouth Road Runner samt Chevrolet Corvette, en av mina personliga favoriter, fast då främst den sällsynta Split-Window modellen i corvettes andra generation. Den corvette stingray som producerades med split window tillverkades endast under ett år, 1963 och av denna anledning så är just denna modell oerhört svårt att hitta och gör man de, då måste man vara beredd på att öppna plånboken ordentligt, då dom är riktigt dyra.

Corvettens introducering och utveckling

Även om jag har ett svagt hjärta för andra generationens covrvette så finns det en hel del snygga i både första och tredje generationen. Den första generation, som såldes mellan 1953 till 1961 la grunden för en modell som lyckat stå sig till dags datum. Den allra första vetten lämnade fabriken den 30 juni 1953. Totalt tillverkade Chevrolet 300 stycken av denna modell, en cabriolet endast tillgänglig i vitt. Året därpå introducerade företaget ytterligare tre färger som kunderna kunde välja mellan och totalt tillverkades det 3640 bilar, detta trots en relativt seg försäljning inledningsvis. Bilen var trots allt fortfarande relativt ny för marknaden.

På grund av den sega försäljningen så begränsades tillverkningen av 1955 års modell till endast 700 bilar. Som ett val kunde köparen här välja på en större motor, en 4,3 liters V8 vilket gav bilen lite extra hästkrafter, tillräckligt för att kunna plocka bort 1,5 sekunder på tiden från 0–100 km/h.

Modellerna 1956 till -59 erbjöd en rad nya funktioner som tidigare modeller inte haft, däribland valmöjligheten att ha direktinsprutning istället för förgasare, elfönster, hydraulisk topp på cabrioleten, uppgraderas fjädring och bromsar samt en fyrväxlad manuell växellåda. Alla dessa funktioner fanns som tillval till de olika årsmodellerna och kostade således också extra.

Den sista producerade vetten av första generationen lämnade fabriken 1962 och kunderna erbjöds här möjligheten att välja en ännu större motor, så pass att 1962 års modell blev den snabbaste av alla första generationens bilar. Kunderna kunde välja en 5.3 liters V8 som levererade 253 hp. För ännu 12 % påslag på priset kunde man sedan välja en motor med direktinsprutning, något som gjorde att hästkrafterna ökade från 253 till 364.

Andra generationen

Andra generationen producerades under 1963-67 och gick under beteckningen C2. Här introducerades deras världsberömda Sting Ray. Modellen kom med samma motor, med direktinsprutning, som företaget erbjöd som tillval under C1 produktionen. Året därpå ökades effekten till 379 hk och man tog bort det delade bakfönstret. Som tillval till denna modell erbjöds elstart. På 1965 års modell introducerade man skivbromsar runt om på bilen och som motoruppgradering erbjöds en så kallad big-block på 6.9 liter som levererade 430hk. Som om detta inte vore nog så introducerade företaget en ännu större motor efterföljande år, en 7 liters motor som inofficiellt producerade 560 hästkrafter, den tveklöst starkaste motorn under C2 generationen.