Chevrolet Chevelle 454 SS

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

Kampen mellan muskelbilarna var riktigt stor under 1970 och bland de största av alla under denna tid var Chevrolets Chevelle SS 454. När marknaden för muskelbilar tog fart under 1964 så var Chevrolet inte riktigt lika snabba i svängarna som övriga konkurrenter. Pontiac satte snabbt en standard med att använda sig av en 389 cubic inch Bonneville motor I deras LeMans samtidigt som Chevrolet endast erbjöd en 327 cubic inch motor som sitt största motoralternativ, tillgänglig i deras Malibu modell. Året därpå presenterade företaget sin första bigblock motor på 396 cubic inch i deras Chevelle. Motorn gick under namnet Z16 och levererade 375 hästar. Modellen med detta motoralternativ fick dock en begränsad tillverkning och endast 201 bilar byggdes. Under efterföljande år blev en SS396 i en Chevelle en riktig utmanare gentemot Pontiacs GTO då bilen såldes i 72 000 exemplar kontra Pontiacs 96 000. Företaget skulle använda sig av denna 396 motor fram till slutet på 1969.

Kungen av muskelbilar 1970

När Chevrolet presenterade i deras 1970 års Chevelle en helt ny 454 cubic inch motor som de valde att kalla LS6 blev bilen snabbt kungen av muskelbilar under denna period. Motorn var en helt ny motor som enligt Chevrolet levererade 450 hästkrafter i originalutförande, uppgifter som man idag menar var avsevärt mycket lägre än vad motorn i själva verket levererade. En rad olika företag och personer menar på att motorn i själva verket producerade upp emot 500 hästkrafter med ett vridmoment på omkring 500 Nm.

Jag kan inte säga att jag är någon större fantast av Chevelle, även om det var den värsta och bästa muskelbilen av alla under 1970. Jag vet inte riktigt vad det är men karossen tilltalar mig liksom inte, inte så som en -69 Charger eller en -67 Shelby Mustang GT500, vilket utan tvivel är min favorit av alla muskelbilar som byggts. Säkerligen så har filmen ”Gone in 60 seconds” haft en viss inverkan med den GT500 som hade huvudrollen där, den så omtalade Eleanor.

Linjerna på en Chevelle är de som stör mig mest, framför allt det lutande taket och den höga framvagnen. Visst, motorn på 450+ hästar kompenserar väl lite kontra utseendet men inte tillräckligt för att jag skulle gå och köpa mig en. Men jag tillhör inte majoriteten då företaget lyckades sälja över 600 000 olika modellversioner av bilen, vilket klart visar att den hade en stor skara anhängare som gillade vad de såg och vad bilen stod för och levererade. Än idag är den populär bland personer som gillar klassiska muskelbilar, vilket också återspeglas på bilens värde som begagnad, ett värde som är långt ifrån lågt. I basutförande kostade bilen när den släpptes 3,800 dollar, ett pris som är betydligt högre idag. En Chevelle SS 454 i bra skick idag, som säljs i USA, kan kosta från 44 000 dollar upp till närmare 80 000 dollar för en bil i enastående skick. Självfallet kan ni även hitta billigare bilar men då är det i regel bilar som på ett eller annat sätt behöver lite kärlek, omvårdnad och en hel del arbete.