Chevrolet Camaro 1967–69

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

Om det finns någon klassisk amerikansk muskelbil som köpa om jag hade råd, bortsett från en Mustang Fastback från 1967 så är det en Chevy Camaro first generation, en modell som tillverkades från 1967 till 1969. Det finns inte många bilar som slår en Camaro i utseendet, då den är både stilren men med en kaxig stans och linjer. Det krävs inte mycket att göra en Camaro från denna period, att se riktigt rå och tuff ut.

Första generationens Camaro

Den första generationen av Chevrolet Camaro dök upp hos Chevrolets bilhandlare under september månad, 1966. Här presenterade man nu 1967 års modell, en bil som kom med en helt ny plattform och bakaxel. Bilen presenterades i en rad olika utföranden, tvådörrars, två plus två säten, Hardtop (ingen b-stolpe) samt en cabriolet. Köpare kunde välja mellan två motoralternativ, en sexcylindrig version och en V8. I standardutförande kom Camaron med en 3,8 liters rakt 6-cylindrig motor som producerade 140 hk eller en 5,4 liters V8. Det fanns dock en mängd olika motoralternativ när det gällde både sexan och åttan, där sexan fanns med 3,8 liter och 4,1 liter. Åttan presenterades från 4,6 liters upp till hela 7,0 liter. Totalt fanns det hela sju olika alternativ inom V8-klassen. Utöver detta fans det sedan tre olika växellådor att välja mellan, en tvåväxlad automat, treväxlad automat och manuell samt en fyrväxlad manuell.

Förutom de olika motor- och växellådsalternativen erbjuds köparna också en mängd andra tillval men tillgängligt fanns också tre kompletta paket, RS, SS och Z/28.

RS paketet var mer ett kosmetiskt paket där lyktorna fram var gömda samt att baklyktorna hade omarbetats. Bilen kom med RS dekaler och extra krom runt om bilen.

SS paketet var ett prestationspaket som såg en uppgraderad motor upp till 6,5 liter och ett förbättrat chassi för bättre väghållning och bättre förmåga att hantera dessa extra hästkrafter som motor producerade.

Z/28 paketet var också ett prestationspaket men som hade tagits fram speciellt för tävling i SCCA Trans-Am series. Bilen kom levererad med en 4,9 liters V8 samt en 4-växlad manuell växellåda, bromsskivor runt om samt dekaler i form av två streck över motorhuven och bagageluckan.

Idén bakom att erbjuda ett sådant stort utbud av tillval och uppgraderingar var att försöka täcka upp hela marknaden ett medvetet försök att på så sätt kunna locka till sig alla typer av kunder, oavsett vad för typ av bil man var ute efter, vare sig det rörde sig om en fin bil att titta på eller ett monster som skulle tygla på vägarna, Chevrolet ville erbjuda allt. I och med att man nu ville ge sina kunder alla dessa valmöjligheter, beslöt man sig också för att lägga all produktion av modellen i fabriker belägna i USA, för att korta ner leveranstider och kostnader.

Är du ute efter att köpa en Camaro från denna period, idag, då får du också vara beredd på att öppna plånboken ordentligt. Du kan få tag i ett renoveringsobjekt för ett par tusen dollar men då får du också räkna med att sedan lägga ut kanske tio gånger köpesumman, i reservdelar och arbete. En renoverad bil eller en bil i bra skick kostar dig allt från $30,000 och uppåt beroendes på modell och utrustning.