1971 Hemi Cuda och den dyraste som någonsin sålts

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

Jag har tidigare skrivit om en av Plymouths mer ovanliga bilar som kan ses på marknaden, deras Road Runner version. Nu tänkte jag ta en närmare titt på deras Barracuda, eller Cuda som modellen oftast kallas för. Ursprungligen var den första Plymouth Barracuda modellen baserad på den lilla Valiant modellen. Detta skulle dock visa sig vara ett mindre lyckat koncept. Visst, bilen hade bra väghållning men den sålde aldrig i större mängder och motorutrymmet hade svårt att få plats med en 340 V8, än mindre än större 440 motor. Resultatet av detta blev att man från Chrysler började under1965 producera en ny version av Barracuda, då med deras Plymouth Duster för att ersätta den som den sportiga versionen av Valiant. Designern Carl Cameron ville utveckla det nya varumärket Barracuda under en längre tid och vid 1968 byggde de prototyper av vad som skulle bli bilarna som släpptes 1970

Den nya cudan växer fram

Den så kallade E-body Plymouth Barracuda skapades genom att slå samman delar av modellerna A och Bs komponenter för att skapa en mer sportig och attraktiv bil som kunde hantera alla typer av motorer som Chrysler hade under perioden. Vissa källor hävdade även att hjulupphängningen skapats av självaste Bob Bachelor, en variant som han hade tagit fram från en av de turbinbilar de hade skapat som prototyper.

Den nya Barracudan var mer eller mindre raka motsatsen mot den första versionen, och istället för att ha problem att få ner en större motor, kunde man här slänga ner en 440 eller 426 hemi motor utan några som helst problem. Däremot hade man tappat delar av den sportbilsliknande väghållning som den tidigare modellen hade.

Barracudan och Challengers designhistoria

Det var under sommaren 1967 som modellerna för både Challenger och Barracuda växte fram och till sist godkändes av designchefen Elwood Engel. Först ut var Challenger presentationen som han var mer än nöjd med och som fick godkännande direkt men när det sedan var dags för Barracudan, då var det en helt annan historia. Elwood var inte alls nöjd med vad han såg, mer eller mindre inget av de han såg när det gällde karossen. På grund av detta kallande han in fyra personer på en söndag för att designa om hela bilens kaross, för att sedan på måndagsmorgonen presentera vad vi idag känner igen som 1970 års Cuda. Fram tills idag så har John Herlitz fått ta åt sig äran för designen men han befann sig inte ens i byggnaden under denna söndag, då modellen togs fram.

Världens dyraste Mopar

Men nu var det som sagt inte bara en ny kaross som man skulle ha på den nya modellen, den skulle också ha en ordentlig motor, en Hemi 426 eller 440 vilket i svenska mått blir en V8:a på 7 liter eller en på 7,2 liter. Vi pratar alltså om massiva motorer med enorm kraft och för att kunna hantera all denna kraft som motorn levererade installerades det också en förstärkt växellåda och därtill även en förstärkt bakaxel, så man fick ner all denna kraft i backen, med två enorma bakhjul.

Dyraste Cuda någonsin sålts

Den allra dyraste Hemi Cuda som någonsin sålts på en auktion var en Cuda cab från 1971, en av totalt elva som byggts och en av bara två som såldes i USA och uppgavs att vara den enda “numbers matching” Cuda cab som finns idag. ”Numbers matching” innebär att det är samma motor som sitter i bilen nu som den hade när den lämnade fabriken under 1971. Men slutpriset som denna bil landade på var astronomiskt, något som ingen vanlig dödligt skulle klara av att betala om man inte vunnit en större jackpott hos pokerstarscasino eller tagit hem storvinster vid den senaste vikinglotto dragningen som i skrivandes stund ligger på över 250 miljoner kronor. När allt var sagt och gjort och bilen hade gått under klubban på en Mecum auktion som gick av stapeln i Seattle under 2014, landade prislappen till slut på $3,5 miljoner, motsvarande närmare 28,5 miljoner kronor! Att någon ens är villig att betala en sådan astronomisk summa pengar för ett fordon är bortom mitt förstånd men å andra sidan så är jag varken så fanatisk när det gäller bilar eller så pass förmögen att jag skulle ha råd att köpa något liknande.

Det blev därmed den dyraste Mopar bilen som någonsin sålts, men då det också är en av de mest sällsynta är det förståeligt att priset slutade högt, men ingen hade nog förvänta sig att det skulle gå riktigt SÅ högt som det gjorde.

Se auktionen gå av stapeln i denna video

Hela videon pågår i omkring 10 minuter och budgivningen inleds omkring en minut in i videoklippet, med ett startbud på $1,5 miljoner. Därefter tog det fart och buden haglade in. Resten är historia, ta en titt på videon och se själva.