1970 års Buick GSX

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

Buick behövde komma med svar, komma med en riktig muskelbil för att inte hamna efter konkurrenterna som spottade ut bilar till höger och vänster, den ena med större motor än den andra. GSX / GSX Stage1 var Buicks svar på marknadens efterfrågan på en stark muskelbil. GSX modellen var baserad på Buicks Skylark plattform, men med en uppgraderad drivlina. GSX modellen tillverkades från 1970 fram till 1972 och var byggd för att tampas med konkurrenter som Pontiac’s GTO Judge, Oldsmobile’s 4-4-2 W-30 samt Plymouth’s HemiCuda. Buick marknadsförde bilen som “A Brand New Brand Of Buick” tillsammans med “Another ‘Light Your Fire’ Car From Buick”.

Bilen kom med en massiv motor på hela 7,5 liter, med eller utan tillvalet “Steg 1” under första årets production. På grund av den sena introduktionen av GSX, så fanns inte all information tillgänglig från start, och man ställde ut bilen på Chicago Motor Show under februari månad, 1970, med mer eller mindre helt utan detaljer om vad bilen levererade och prestationssiffror. Med den sena introduktionen av modellen, hann man bara producer 678 GSX under den andra halvan av 1970. Produktionen inleddes inte förrän under april månad. Av dessa 678 tillverkade köptes endast 278 med standardmotorn på 7,5 liter samtidigt som de övriga 400 såldes med tillvalspaketet Steg 1. Med detta uppgraderingspaket var nu helt plötsligt GSX:en starkare och snabbare än ärkerivalen HemiCuda och detta i ett betydligt lyxigare paket. Prestationsökningen kom mycket tack vare att denna 7,5 liters motor var väldigt lätt, 68 kilo lättare än den 7,0 liters motor som Cudan hade samt Cheverolets 7,4 liters.

Inte nog med att motorn var lättare än konkurrenternas, den var också starkare, med högst vridmoment av alla med en motor som levererade strax under 700Nm. Detta var också ett rekord för amerikanska muskelbilar, ett rekord som fick stå sig i otroliga 33 år, från 1970 fram tills 2003 när Dodge släppte sin Series 2 V10 Viper. Oavsett vad är det ett rekord som tillverkaren kan vara stolt över.

Överlevt åren

Under 71 och 72 blev detta GSX paket ett tillval på alla Gran Sport bilar som företaget tillverkade. Men produktionen sjönk kraftigt från närmare 700 bilar under 1970 till endast 124 GSX under 1971 och blott 44 under det sista produktionsåret, 1972. Många av de GSX som producerades under denna period har överlevt tidens utmaningar och för den som gillar Buick, kan man årligen bege sig till Bowling Green i Kentucky där man håller evenemanget Buick Gran Sport Nationals. Här kan ni ta del av Buicks från 60-, 70- och 80-talet. Ett annat Buickevent som hålls i USA är Buick Performance Group Nationals som hålls på National Trail Raceway i staden Columbus i delstaten Ohio under början på augusti månad.

GSX modellen och big-block V8 motorn försvann efter 1974. Bilar som producerades från 1974 och framåt kom med en 6-cylindrig motor. Det enda som man kunde välja mellan här var typen av förgasare man ville ha till motorn och allt detta på grund av oljekrisen som drabbade USA under början på 70-talet.