1969 års Dodge Charger R/T

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Blogg

Muskelbilar har alltid varit ett stort intresse för mig, men detta är också de enda, då jag ännu inte ansett ha mig råd att köpa en, då jag inte vill köpa ett renoveringsobjekt utan en fullt renoverad och moderniserad bil, gärna med uppgraderad motor, väghållningspaket, förbättrade bromsar, bättre avgassystem och så klart en färg och lack av god kvalité men för att få allt detta, då kommer jag få öppna plånboken då en gammal muskelbil i detta skick kostar en ordentlig slant, speciellt om jag ska köpa en av de två favoriter jag har, en Shelby Mustang eller en Dodge Charger R/T 69, vilket är också den bilen jag tänkte skriva om i detta inlägg.

Det är inte svårt att se varför 1969 års Dodge Charger skriker muskelbil. Visst, bilen sålde aldrig i samma stora antal som Chevrolettes Chevelle eller Pontiac GTO, men 89 000 såldes under 1969 och av dessa valde över 20 000 R/T paketet till sin.

Både i basutförande och med den tuffare R/T modellen fick en cocacola formad bil med något lägre stans fram jämfört med bak samt bredare bakskärmar, för att ge den en riktigt aggressiv attityd. Men det var endast R/T modellen som fick en 375 hästars motor under huven.

The General Lee

Bilen gjorde sig kanske mest känd från tv-serien och senare även filmen, The Dukes of Hazzard, där huvudkaraktärerna i filmen körde just en 69 Charger R/T. Det som kännetecknade just denna bil var färgen, då den hade en skinande orange färg men som om detta inte vore nog så hade bilen även en “confederate” flagga målad på taket av bilen. Confederate var sydstaterna i USA under det amerikanska inbördeskriget, en grupp stater som bildade “confederate states of America” och som existerade under 1861–1865. Bilens smeknamn i tv-serien och filmen var “The General Lee” eller bara “The General” efter en av sydstaternas generaler i inbördeskriget.

Då bilen användes flitigt i tv-serien med en rad olika hopp och andra incidenter, tvingades produktionsbolaget använda sig av en mängd bilar för att ersätta dom som gått sönder. Det finns inga officiella siffror på exakt hur många som användes och förstördes under seriens gång men en skådespelare som var med i serien, tillsammans med personer som var med och byggde om bilarna, hävdar att produktionsbolaget använde och förstörde över 320 bilar totalt. Det som gjorde att bilarna gick sönder var främst alla hopp som man genomförde. Nästan vid vartenda hopp så skulle det visa sig att bilen böjde sig, ramen blev sned och bilen skrotades omgående efter detta på grund av allvarliga strukturella fel. Man använde sig primärt av Charger från 1968 och 1969 under tiden då tv-serien kördes. När filmen släpptes, som spelades in under 2004, tvingades man använda sig av den mindre populära versionen från 1970 i brist på tillgängliga modeller från 68 och 69. Det man fick göra var att bygga om 1970 års modell att se ut som det vore en modell från 1969.